Pages

Search This Blog

Evolusi industri perikanan

Akitiviti Perikanan negara bermula sejak sekian lama dan Jabatan Perikanan yang diasaskan pada 1894 menjadi peneraju kepada aktiviti tersebut sehinggalah sekarang. Dengan jumlah nelayan kira-kira 89,000 dan 20, 000 penternak akuakultur, aktiviti perikanan rancak berkembang dan sebahagiannya didorong oleh adanya teknologi yang mula diperkenalkan dengan hebat di bawah Dasar Pertanian Negara Ketiga (1991-2010)

Berikut beberapa perkembangan sejarah aktiviti perikanan sehinggalah kepada pembabitan tenaga pakar dalam penyelidikan perikanan termasuk yang terbaru iaitu teknologi pembekuan sperma ikan.

l1894-Aktiviti Perikanan diusahakan secara kecil-kecilan sebagai sara diri bagi mereka yang mendiami kawasan pantai dan sungai

l1920-an : Ternakan ikan kap cina dan sepat siam diperkenalkan

l1930-an : Ternakan udang laut diperkenalkan menggunakan trapping point'

l1940-an : Ternakan keran digiatkan

l1950-an : Ternakan ikan hiasan, tilapia, lampam jawa, kap india dan udang galah diperkenalkan.

l1960-an: Ternakan udang galah (Macrobrachium rosenbergii ) dimulakan selepas kejayaan membiakkannya dicapai.

l1978 : Ternakan rumpai laut (Euchema cottoni) diperkenalkan oleh Jabatan Perikanan Sabah.

l1979: Ternakan siput sudu diperkenalkan

l1980-an : Pembangunan projek komersial bermula dengan adanya spesies seperti udang laut, tilapia merah dan pengenalan teknologi pembenihan ikan, makanan ternakan dan pengurusan ladang akuakultur.

l1986 : Institut Penyelidikan Perikanan menjalankan kajian pemindahan benih kupang bagi meningkatkan pengeluaran.

l1986 : Pusat Penyelidikan Ternakan Air Payau, Gelang patah berjaya membaiki sistem asuhan benih ikan siakap dengan menggunakan sistem palung Raceway GP300 iaitu sistem air secara mengalir terus yang dapat mengawal suhu dan kualiti air yang lebih baik berbanding sistem tertutup.

l1986 : Institut Penyelidikan Perikanan berjaya menjalankan kajian untuk mereka bentuk sistem pembersihan kerang sebelum dipasarkan.

l1987 : Ternakan kupang menggunakan sistem para diperkenalkan bagi kawasan yang terdedah kepada ombak di mana tidak sesuai untuk sistem rakit.

l1988 : Jabatan perikanan bersama bantuan teknikal dari Program BOBP (Bay of Bengal Programme) berjaya menjalankan kajian ternakan tiram spesies Crassostrea iredalei, C. belcheri dan Ostrea folium.

l1989 : Ternakan rumpai laut (Euchema cottoni) mendapat sambutan menggalakkan daripada pengusaha di Semporna, Sabah.

l1991 : Bawal Emas (Trachinotus blochii) diperkenalkan.

l1990 : Pusat Pengeluaran Dan penyelidikan Benih Udang Kebangsaan, Pulau Sayak mula menjalankan kajian pembenihan ketam nipah.

l1990 : Pusat Pengeluaran Dan penyelidikan Ikan Laut, Tg. Demong berjaya membiakkan ikan jenahak (kejayaan pertama di Malaysia) dalam makmal dengan bantuan pakar perunding Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA).

l1992 : Percubaan pertama di Malaysia ternakan ikan dalam sangkar di laut terbuka jenis Flexfloat di Teluk Dalam, Pulau Perhentian yang dikendalikan oleh Pusat Pengeluaran Dan Penyelidikan Ikan Laut, Besut, Terengganu. Ia diperbuat dari bahan high density polyethylene (HDPE), tahan angin dan ombak serta dapat mengoptimumkan penggunaan perairan laut.

l1992 : Jabatan memperkenalkan peralatan menggred kerang.

l1998 : Projek Ternakan Ikan Dalam Sangkar Di Laut Terbuka dimulakan di Langkawi, Kedah untuk tujuan meningkatkan pengeluaran ikan negara yang menggunakan teknologi Norway.

l2000 : Pusat Pengembangan Akuakultur, Jerantut, Pahang berjaya menjalankan kajian pembiakan kelah.

l2001 : Kejayaan pertama Institut Penyelidikan Perikanan dalam kajian pengeluaran benih abalone dalam makmal.

l2005 : Ternakan udang putih eksotik (Litopenaeus vannamei) dibenarkan sebagai alternatif kepada ternakan udang harimau yang menghadapi masalah penyakit.

l2006 : Pameran Antarabangsa Aquafair yang pertama di Malaysia untuk meneroka pasaran terus antarabangsa bagi ikan hiasan. Program berkenaan merintis jalan kepada kepada pengusaha untuk mengukuhkan pasaran eksport dan meletakkan Malaysia sebagai pembekal utama ikan hiasan dunia.

l2006 : Pusat Pengembangan Akuakultur, Jerantut dan Pusat Penyelidikan Perikanan Air Tawar, Jelebu berjaya menghasilkan benih ikan kelah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

OKU miliki 17 kolam ikan air tawar

PEKAN 26 Okt. - Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

Itulah perumpamaan yang sesuai bagi menggambarkan kegigihan seorang kurang upaya yang kini memiliki sebilangan kolam ikan air tawar hasil usahanya dalam bidang akuakultur di Kampung Tanjung Pulai di sini sejak lapan tahun lalu.
Dengan hanya berbekalkan modal permulaan sebanyak RM1,200 dan sebuah kolam ikan air tawar pada tahun 2000, Mohd. Khairi Othman, 31, yang kudung kedua belah tangan dan kaki sejak lahir, kini bergelar usahawan yang mempunyai 17 kolam ikan air tawar.
Lebih mengagumkan, Mohd. Khairi yang berkerusi roda dan terpaksa mengesot memasuki ladang ternakannya, mampu menguruskan kolam tersebut bersendirian dan meraih pendapatan ribuan ringgit sebulan.
''Aspek penjagaan harian seperti memberi makanan dan pemantauan saya lakukan sendiri.
''Bagaimanapun, saya akan mengupah beberapa pekerja untuk mengangkat ikan dari kolam," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di kampung itu, baru-baru ini.
Mohd. Khairi yang masih bujang berkata, dia bertekad memulakan projek ternakan ikan air tawar tersebut apabila menyedari kekurangan yang ada pada dirinya dan berasa perlu melakukan sesuatu demi memperbaiki taraf hidupnya.
''Saya mula menimba pengalaman dengan membantu salah seorang saudara saya menguruskan kolam ikan air tawar miliknya di sebuah kawasan berdekatan kampung ini.
''Sejak itu minat timbul dan dengan bermodalkan RM1,200 serta sebuah kolam ikan yang dipinjamkan oleh saudara saya itu pada tahun 2000, saya memulakan perniagaan sendiri," katanya.
Mohd. Khairi memberitahu, ketika ini kolam ikannya mampu mengeluarkan lebih 600 kilogram ikan talapia dan patin bagi setiap lima bulan.
Menurutnya, pasaran ikan air tawarnya tertumpu di pasar-pasar basah di daerah ini selain orang ramai yang datang terus ke ladang ternakannya itu.
Ditanya mengenai rancangan masa depan, dia bercadang menambah kolam ikan sedia ada, sekali gus meningkatkan hasil pengeluarannya.
Tambahnya, kekurangan pada diri bukan halangan untuk maju dalam bidang yang diceburinya itu sebaliknya menganggapnya sebagai cabaran.
''Saya berpegang kepada prinsip bahawa setiap kekurangan pasti ada kelebihan," tegasnya

Utusan Malaysia